5 belangrijke voordelen van Yoga

Dat yoga goed voor je is, daar twijfelt ondertussen niemand nog aan! Het is alom geweten dat regelmatige beoefening van yoga veel voordelen met zich meebrengt, zowel op lichamelijk als mentaal vlak. Maar wat is het juist dat yoga voor je kan betekenen? Het lijstje van voordelen is onnoemelijk lang. In dit artikel vind je een overzicht van de 5 voornaamste voordelen van yoga op lichaam en geest.

Betere ademhaling

Een belangrijk onderdeel van Yoga is de adem. Hoewel we ademen als vanzelfsprekend nemen ligt een foute ademhaling vaak aan de bron van vele lichamelijke en mentale kwaaltjes. Vele mensen ademen enkel in de borst, waardoor ze last hebben van kortademigheid, hun longcapaciteit niet volledig benutten en ze niet voldoende zuurstof opnemen om hun lichaam mee te voeden. Dit met alle gevolgen vandien. Door middel van yoga leer je om je diafragma correct te gebruiken waardoor je meer zuurstof opneemt in je lichaam en je longcapaciteit vergroot. Bovendien activeer je door middel van een trage en gecontroleerde ademhaling het parasympatische systeem, waardoor je lichaam maar ook je geest als vanzelf tot rust komen en je weer in balans gebracht wordt.

Bewustzijn van je lichaam

Je lichaam ontdekken, aanvaarden en verzorgen is een van de vele voordelen van yoga. Tijdens het beoefenen van yoga houdingen of asana’s sta je voortdurend in contact met je lichaam en observeer je de effecten van de houdingen op je lichaam. Waar voel je spanning, en hoe kan je deze spanningen loslaten. Je wordt je bewust van je houding en leert de juiste spieren te gebruiken. Dit kan vele fysieke klachten verbeteren, zoals hoofdpijn, rugpijn, bekkenbodem instabiliteit, enzovoort.

Versterking en versoepeling van je spieren

Vele lichamelijke klachten zijn een gevolg van gebrek aan spierkracht of spierflexibiliteit. Tijdens een gebalanceerde yogales werk je op beide. Je verstevigt bijvoorbeeld je buikspieren zodat je rug beter ondersteunt wordt, of je versoepelt de schouderspieren waardoor je minder spanning hebt in je schouders en je nek en misschien minder last hebt van hoofdpijnen.

Evenwicht van je hormonaal systeem

Yoga asana’s of yoga oefeningen werken op het hormonale systeem. Elke houding werkt op bepaalde klieren en brengen deze klieren in evenwicht. Hierdoor kan je vele voordelen ervaren, zoals een betere spijsvertering, betere afscheiding van stoffen, betere slaap, evenwicht van je gedachten en je emoties, enzovoort.

Mentale rust

Bovengaande voordelen van yoga hebben uiteraard ook veel invloed op je mentale welzijn. Een gezonde geest in een gezond lichaam is een zeer gekende uitspraak, en ook op yoga heel toepasselijk. Door het beoefenen van yoga komt je ademhaling tot rust, vertraagt je hartslag en je lichaamstemperatuur. Hierdoor komen ook je gedachten automatisch tot rust en ervaar je een gevoel van aanvaarding en vrede. Je leert je gedachten los te laten en op een positieve manier aanwezig te zijn in het moment.

Wil je zelf de voordelen ondervinden van een regelmatige yoga beoefening, probeer dan eens Hatha Yoga Doetinchem en kom helemaal tot rust tijdens een deugddoende yogales!