Het festival seizoen is weer begonnen!

De zon begint weer te schijnen, mensen worden weer vrolijker, zomerse hitjes op de radio, dat kan maar een ding betekenen. De zomer is begonnen en daarbij ook het festival seizoen! Dus trek die dansschoenen en de festival outfitjes maar weer uit de kast. Want er mag weer elk weekend gefeest worden. Eindeljik zijn we weer uit de winter dip, de eindeloze depressief makende nummer in de wineter worden omgeruild in de vrolijke zomer nummers. Mensen lachen weer op straat en er hangen geen ijs pegels meer aan je neus. Een nadeeltje voor de mensen met hooien koorts onder ons, ja die merken dat het ook zomer is.

De keuze is reuze

Er zijn zoveel festivals elk weekend dat er altijd wel iets te doen is. Dus het kan niet zo zijn dat jij jezelf verveeld met je vrienden. Nederland telde vorig jaar (2017) circa 950 festivals, hieronder vielen dan alle festivals zoals groot en klein muziekfestivals, foodtruck, kunst en cultuur etc.

Opbrengsten

Er zijn een aantal manieren waarop festivals opbrengsten genereren. Vele organisaties zijn non-profit maar andere hebben doeleinde om eraan te verdienen. Welke inkomsten bronnen zijn er voor deze festivals. Wij hebben er een aantal op een rijtje gezet:

  • Sponsoren: Dit is een van de grotere inkomsten, een sponsor kan veel kosten dekken. Hoe meer mensen aanwezig zijn op het festival, hoe meer de toegevoegde waarde zal zijn voor de sponsor.
  • Kaart verkoop: Ook dit is een van de grotere inkomsten. Hoe meer kaarten verkocht worden hoe meer geld er binnenstroomt. Ook kan er meer gegenereerd worden door middel van VIP kaarten.
  • Merchandise: Vele festivals verdienen ook aan de merchandise per festival. Merken worden verkocht en vaak worden de artiesten ook gepromoot met spullen. Nog een voorbeeld hiervan is ground zero merchandise. Een festival met daarbij zijn eigen merchandise die verkocht wordt.
  • Verkoop van advertenties: Wanneer een festival groeit, zal de doelgroep ook groeien. Bedrijven zullen daarop in spelen en willen graag een benoeming of vernoeming van het bedrijf hebben. Hier kan natuurlijk geld voor gevraagd worden om ze een specifieke doelgroep naderen.

Er zijn nog vele andere inkomsten natuurlijk maar deze 4 zijn de grotere inkomsten van een festival!