Stop met snoozen

Bijna iedereen herkent het wel: de wekker gaat, maar je bent nog veel te moe om op te staan. Automatisch druk je op de snooze knop. Je valt weer in slaap voor een paar minuten, om vervolgens de wekker weer af te horen gaan. Weer druk je op de snooze knop. Zo gaat het nog een half uur door. Vervolgens snap je uit bed, balend van jezelf dat je zo lang bent blijven liggen, om vervolgens als een gek naar je werk te haasten.

Snoozen heeft geen nut

Hoewel er een enkeling is die fluitend zijn bed uitstapt zodra de eerste wekker is afgegaan, is dit voor de meeste mensen niet in te denken. We houden van snoozen. Toch is het beter om het snoozen de kop in te drukken. Het probleem is namelijk: vanaf het moment dat de wekker gaat en je de snooze knop indrukt, heb je geen baat meer bij de extra slaap die je nog hebt. Sterker nog: het is juist slechter voor je. Voor je eigen gevoel is het misschien heerlijk en super goed voor je om je nog een keer om te draaien. Maar voor je lichaam heeft dit geen toegevoegde waarde. We leggen je uit waarom.

Biologische klok in de war

Als je in de avond op een bepaalde tijd naar bed gaat, is de biologische klok in je lichaam klaar om de dag erna op een bepaalde tijd wakker te worden. Als de wekker gaat, weet je lichaam dat het wakker moet worden. Als je echter de snooze knop indrukt en weer gaat slapen, raakt je biologische klok en dus je lichaam in de war. Je lichaam weet niet meer wanneer het wakker moet worden en wanneer het moet slapen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je lichaam ‘s nachts ineens wakker wordt of dat het moeilijk in slaap komt. Hierdoor gaat de kwaliteit van je slaap achteruit en dit kan meer stress veroorzaken. Ook verslechtert je weerstand. Als dit op lange termijn gebeurt, verergeren de klachten. De kans is groter dat je ziek wordt en bijvoorbeeld een chronisch slaaptekort krijgt.

Goede nachtrust

Slapen is enorm belangrijk, een goede nachtrust zorgt ervoor dat je overdag goed functioneert. Maar snoozen doet niks voor je lichaam. Sterker nog, het is juist slecht voor je bioritme. Probeer dus rond dezelfde tijd naar bed te gaan en elke dag rond hetzelfde tijdstip op te staan. Ga er gelijk uit als je wekker afgaat. Dit doe je door je wekker bijvoorbeeld aan de andere kant van je kamer te zetten, zodat je er wel uit moet als hij afgaat. Zorg ervoor dat je fijne omstandigheden creëert om in te slapen. Slaap in een donkere en stille ruimte, zet eventueel een raampje open en koop een goed bed voor jezelf. Kijk voor kwalitatief goede bedden bijvoorbeeld bij Slaaploods. Waak er dus alleen wel voor dat je in je heerlijke bed niet blijft snoozen. Om goed ontspannen wakker te worden is het dus van belang om gewoon meteen op te staan zodra je je wekker af hoort gaan!