Waarom kun je het beste met mindfulness beginnen als je van je depressie af wilt? Mindfulness is sinds jaar en dag in de kern een oefenmethode die je leert om op een andere manier met negatieve dingen om te gaan. Iedereen is gewend om negatieve gedachten en situaties weg te drukken, ook de gewone therapie leert je om anders te gaan denken. Mindfulness staat heel anders tegenover gedachten, volgens mindfulness zijn depressieve gedachten namelijk net zo oninteressant als positieve. Sterker nog, misschien zijn de depressieve gedachten wel meer waar dan de positieve. Wat waar is doet er echter niet toe, want je leert met mindfulness om alle gedachten te laten gaan. Je hoeft ze dus niet te blokkeren, wat het ook is, je kunt het er laten zijn.

Word ik niet overgenomen door de depressie als ik het er laat zijn met mindfulness?

Als je de gedachten er laat zijn terwijl je er tegenaan gaat bemoeien, dus actief gaat nadenken dan wel. Als je echter de gedachte laat zijn terwijl je met je aandacht tegelijkertijd ergens anders bent, dan niet. Zo merk je dat de gedachten automatisch komen, maar omdat je aandacht er niet helemaal naartoe gaat kan je lichaam ontspannen. Met mindfulness krijgen we dus geen ontspannen hoofd, maar een ontspannen lichaam. Je hoeft jezelf dus niet te veranderen door ineens alles positief te zien. Hier kun je lezen hoe je precies de aandacht uit je hoofd kan halen en kunt stoppen met piekeren.

Hoe moet je dan voelen en helpt dat als je je depressief voelt?

Vaak zijn de lichamelijke gevoelens vrij heftig tijdens je depressie. Het mooie is dat je deze heftige emoties juist kunt gebruiken om uit het hoofd te komen. Dit voelt tegenstrijdig, omdat je je niet naar wilt voelen en daarom je lichaam probeert te ontlopen. Dit ontlopen doen we echter door weer naar het hoofd te gaan met zijn depressieve gedachten, waardoor het lichaam nog meer gaat spannen. Als we echter naar het lichaam gaan en daar blijven wordt het misschien wel even erger, maar het kan nooit zo naar worden als in het hoofd. Dit komt omdat het altijd bij een fysiek gevoel blijft en dit gevoel veranderd ook nooit heel erg. Hierdoor kun je er langzaam aan wennen. Het mooie is ook nog eens dat als je er eenmaal aan gewent bent het nare gevoel vanzelf weg zakt. Meer lezen over omgaan met heftige emoties, ga naar deze pagina.

Hier kun je verder lezen over mindfulness en depressie. Of begin alvast met mindfulness door het doen van ons gratis online cursus! Liever mindfulness combineren met bewegen? Doen dan onze mindfulness yoga beginners oefeningen.