Ontspannen naar je werk op een e-bike

Heb je het ook helemaal gehad om iedere ochtend in de file aan te sluiten? Ben je de dagelijkse vertraging van de trein helemaal zat? Misschien wordt het dan tijd om ontspannen naar je werk te aan op een e-bike!

Een e-bike is voor ouderen? Vergeet het maar! Steeds meer forensen stappen op een fiets met trapondersteuning. Daarom zie je e-bikes steeds op het fietspad verschijnen. Ook onder forensen en scholieren. Wist je dat een e-bike meer voordelen heeft dan alleen het ‘wind in de rug’ gevoel?

1.     Je werkt aan je gezondheid

Het grootste voordeel van een e-bike is dat je tijdens het fietsen aan je gezondheid werkt. Tuurlijk, helemaal zelf fietsen is gezonder, maar wie dagelijks een half uur op een e-bike fietst heeft zijn of haar dagelijkse portie beweging al gehad. Op een e-bike moet je altijd zelf meetrappen, waardoor je in beweging blijft. De trapondersteuning zorgt wel voor ontspannen ritjes, zeker met tegenwind. Nog een interessant weetje: regelmatig fietsen draagt bewezen bij aan het verminderen van overgewicht, hart- en vaatziekten en zorgt voor soepele spieren en gewrichten.

2.      Een e-bike is perfect voor lange afstanden

Een e-bike is ideaal om langere afstanden af te leggen. E-bikes bieden trapondersteuning tot 25 km per uur. Wanneer je dagelijks meer dan 10 kilometer moet afleggen om op je werk te komen, dan is een elektrische fiets helemaal geschikt voor jou. Let bij de aanschaf van een e-bike goed op de actieradius van de accu, zorg dat je over voldoende accucapaciteit beschikt. Hierdoor hoef je minder vaak de accu op te laden.

3.     Je slaapt beter en sneller

Onderzoek aan de Stanford Universiteit heeft uitgewezen dat je veel sneller en dieper in slaap valt na een fietstocht van 20 á 30 minuten. De tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen wordt gehalveerd waardoor je dus meer slaapt. Die goede nachtrust kun je waarschijnlijk goed gebruiken!

4.     Reduceer je CO2 footprint

Een e-bike is op milieuaspect een goede concurrent voor de auto. Wist je dat een e-bike maar 3% CO2-uitstoot van een gemiddelde auto produceert? Vooral voor korte afstanden (tot 15km) is een e-bike een goed alternatief voor de auto.

Op een e-bike veroorzaak je geen uitstoot op de plaats waar je rijdt. Wel is er uitstoot bij het opwekken van de elektriciteit voor de accu van de fiets. Hierdoor is een e-bike met name goed voor de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden.



5.     Fietsen vermindert stress

Fietsen werkt ontspannend en vermindert stress. Tijdens het fietsen kun je alles van je afzetten en genieten van je omgeving. Mensen die minstens één keer per week de fiets nemen naar het werk of school 20% minder kans hebben op stress dan mensen die nooit fietsen. Vier dagen per week fietsen verminderen het risico van stress zelfs tot maar liefst 52%. Met deze cijfers is het zeker de moeite waard om de auto wat vaker te laten staan!