Vechten tegen een burn-out

In de huidige maatschappij wordt er veel van ons verwacht op werk, studie en sociaal gebied. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je 24/7 bereikbaar bent via je telefoon en e-mail. Deze prestatiedruk zorgt ervoor dat je soms continu blijft doorgaan, zonder op zijn tijd even een pauze te nemen. Je rent jezelf als het ware voorbij. Wanneer dit gebeurd, kun je te maken krijgen met een burn-out.

Oorzaken van een burn-out

Een burn-out wordt vaak veroorzaakt door stress op het werk of school. Een oorzaak hiervoor zou kunnen zijn dat je de lat voor jezelf te hoog legt, je baas onrealistische verwachtingen van je heeft of dat de sfeer op je werkplek niet goed is. Je kunt het gevoel hebben dat je helemaal op bent en geen motivatie meer kan vinden om je werk te doen. In het begin zullen veel mensen misschien denken dat het ‘alleen’ maar komt door een slaaptekort en wel over zal waaien. Daar ligt het dus ook het gevaar van een burn-out. Bij de eerste symptomen wordt nog geen gas terug genomen en dit zorgt ervoor dat je jezelf steeds verder in een burn-out werkt.

Mentale en fysieke gevolgen

Een burn-out heeft gevolgen voor zowel je fysieke als je mentale gezondheid. Je mentale gezondheid gaat lijden onder depressieve gevoelens, een negatief zelfbeeld en een gevoel van hulpeloosheid. Om van deze klachten af te komen is het aan te raden om contact op te nemen met een HSP en burn-out coach. Deze coaches hebben de juiste ervaring en expertise om je van deze klachten af te laten komen. Ook je fysieke gezondheid lijdt onder een burn-out. Je kunt last krijgen van een hogere bloeddruk, hart- en vaatziekten en veel hoofdpijn.

Hoe te voorkomen

Wanneer je de eerste signalen van een burn-out begint te herkennen, is het belangrijk om meteen actie te ondernemen. Een veel voorkomend probleem bij slachtoffers van een burn-out is dat mensen zich ervoor schamen of denken dat ze zich aanstellen. Een burn-out is absoluut niet iets wat je weg moet stoppen. Communiceer het juist naar je werk, zodat daar rekening mee gehouden kan worden. Het is belangrijk dat je erachter komt wat de oorzaak is van je stressgevoel en dat je daarmee aan de slag gaat om het te verhelpen. De belangrijkste tip die gegeven kan worden is: luister altijd naar je lichaam! Als je niet meer kan, dan kan je niet meer. Accepteer het en neem rust waar kan. Het is beter om een paar weken iets rustiger aan te doen, dan maanden thuis te zitten met enorme klachten.